29.6.10

MEMAHAMI DIRI SENDIRI DAN ORANG LAIN

"Memahami orang lain adalah kebijaksanaan, memahami diri sendiri adalah kematangan dan langkah kearah kebahagiaan...-DIARY ARIES 17''...selepas pengembaraan,aku cuba untuk menerokai diri sendiri agar aku matang dan menuju kearah kebahagiaan....dan berkorban agar lebih memahami orang lain terutamanya pada 'BAHAGIAN-BAHAGIAN KEHIDUPAN KU YANG AKU HARGAI'....pernah atau tidak kita menerokai diri sendiri?muhasabah diri dengan seikhlas hati?menerokai orang-orang yang penting dalam hidup kita dan memahami mereka?kita dapat tipu orang lain tapi kita tak akan dapat menipu diri sendiri..........kita tak boleh menafikan yang kita pada hari ini terlalu pentingkan diri sendiri dan dipengaruhi sepenuhnya oleh MATERIALISTIK yang benar-benar membawa kita jauh dari fitrah kehidupan yang sebenar....bukan mudah untuk kita memahami diri sendiri...apa lagi ingin memahami orang lain...seperti aku,manusia biasa yang melangkah dipentas kehidupan ini seringkali melakukan kesilapan.....disalahkan....menyakiti dan disakiti....kadang-kadang tanpa sedar....dan aku tak mampu memohon ampun maaf pada semua kesilapan aku tetapi aku mampu memaafkan semua orang.....kadang-kadang semua dari 'BAHAGIAN-BAHAGIAN KEHIDUPAN KU YANG AKU HARGAI' tidak memahami,menyakitkan,dan macam-macam tapi aku harus cuba memahami jua dalam pada masa yang sama kadang-kadang sangat sakit tapi itu aku ADALAH PENGORBANAN yang harus dilalui kerana "mereka adalah bintang-bintang yang ditakdirkan untuk ku".....bila aku cuba menerokai diri dengan lebih dalam,aku sedar betapa sukarnya unuk melakukan semua itu...apa lagi untuk memahami orang lain kalau diri sendiri pun dah begitu sukar....dalam hidup,kita tak perlu mencari kesempurnaan kerana kita tak akan jumpa.....kehidupan tiada yang sempurna...yang ada dan yang patut kita cari adalah KEBAHAGIAAN DALAM JALAN YANG BENAR....berkorban untuk diri sendiri adalah kehormatan tetapi berkorban untuk orang lain adalah KEMULIAAN.....bagi aku,untuk menerokai diri perlu ikhlas,rendahkan diri,muhasabah diri dan berkorban serta sabar....barulah memulakan misi untuk kearah itu...kita hanya manusia yang mampu merancang tetapi Tuhan yang akan tentukan....mungkin bukan hari ini,esok atau lusa.....tapi mungkin akan datang....yang paling utama bagi aku dalam langkah untuk MEMAHAMI DIRI SENDIRI DAN ORANG LAIN  adalah menanam keinginan untuk itu.....niat adalah langkah pertama....tanpa niat,tak akan wujud apa pun.....ingatlah pepatah inggeris mengatakan "the worst in the business world is the situation of no decision"-CATATAN KEHIDUPAN ARIES 17
www.tips-fb.com

No comments:

Post a Comment